Mainan : Rangsang Minda Kanak-Kanak

0 comments

Sinonim dengan status kanak-kanak, barangan permainan bukanlah suatu perkara yang asing dan mudah untuk dilupakan. Malah jika sudah meminati satu-satu barangan permainan akan di bawanya sehingga ke tempat tidur. Begitulah peri pentingnya barangan tersebut bagi mereka!

Rakan ibu bapa yang dihormati sekalian, hakikat ini adalah perkara yang seharusnya terjadi dalam diri anak-anak. Hakikat yang saya maksudkan ialah dunia awal kanak-kanak yang penuh dengan keceriaan, keriangan dan keseronokan.

Bertepatan dengan saranan Sayidina Ali R.A iaitu tujuh tahun pertama usia anak-anak pendekatan pendidikan yang terbaik adalah dengan bermain dan menitipkan sepenuh kasih sayang.

Dengan hiburan inilah anak-anak akan belajar banyak perkara yang sekali gus membantu perkembangan tubuh, emosi, minda dan rohaninya. Namun hakikat yang perlu difahami di sini ialah yang diperlukan anak sebenarnya adalah kasih sayang, ruangan masa bersama dan keseronokan bukanlah fizikal permainan tersebut.

Ini merupakan keperluan asas anak yang perlu sama-sama kita selidiki adakah sudah tertunai sepenuhnya atau masih belum sempurna. Apakah indikator kesempurnaan penunaian hak tersebut?

Paling ketara ialah apabila anak mula mengalih perhatiannya dengan mencari keseronokan lain selain bersama keluarganya atau lebih tepat ibu bapanya. Dia akan mula meminta dibelikan pelbagai jenis mainan secara kerap atau menonton televisyen dalam jangka waktu yang lama, bermain ‘game’ dan sebagainya.

Secara fitrahnya anak-anak di bawah usia 7 tahun ini sifatnya manja, amat suka dibelai ibu dan bapa dan sering inginkan perhatian keduanya. Bagi mereka ini kehadiran ibu bapa adalah ibarat sebuah hadiah yang amat besar dan mengujakan.

Namun jika kegembiraan fitrah ini jarang ditunaikan dengan ketiadaan masa berkualiti bersama, jika ada sekalipun kebanyakan masa anak menjadi mangsa kepenatan ibu bapa yang hasilnya tiada nilai keseronokan yang lahir dalam satu pertemuan yang amat singkat.

Dia akan mula mencari keseronokan lain bagi mengisi keperluan fitrahnya dengan meminta barangan permainan, bermain ‘game’ , menonton televisyen dan sebagainya. Akhirnya anak mendapat keseronokan sementara dan mengambil pelbagai elemen yang tidak tahu isi kandungan peratusan positif dan negatifnya.
Elemen-elemen ini akan berterusan menyerap dalam fikirannya tanpa mengetahui hakikat benar atau salah dan membentuk sebuah tasawur kehidupan yang bakal dirujuk untuk sepanjang hayatnya.

Keseronokan abadi

Jika elemen yang diperoleh tadi adalah elemen yang positif maka Alhamdulillah tasawur pemikiran mindanya juga dipenuhi dengan perkara-perkara yang baik yang akhirnya membentuk sikap dan tingkah lakunya yang baik juga namun jika elemen yang diserap tadi sebaliknya maka hasil yang sebaliknya juga yang bakal dilihat.

Saya amat faham keadaan ibu-ibu di luar sana yang mempunyai waktu yang amat terhad dengan anak-anak. Namun, inilah pengorbanan kita bagi memastikan keseronokan yang dicari anak itu adalah keseronokan abadi yang membawanya ke syurga.

Ini kerana masa pembinaan tasawur pemikirannya hanya sekali di waktu usia muda inilah, usaha membetulkannya kelak adalah usaha yang sukar. Cukuplah dengan sedikit pergerakan fizikal yang kita lakukan bagi menonjolkan perasaan kasih sayang dan keseronokan waktu bersama mereka contohnya senyuman, rangkulan, ciuman,ucapan sayang dan perhatian walaupun sekejap.

Saya tidak nyatakan salah jika anak meminta mainan atau tidak perlu menunaikan permintaannya. Namun, bila anak sudah mula kerap meminta mainan kita perlu sama-sama selidiki bahagian mana keperluannya yang kurang kita berikan. Anak-anak kita adalah harta kita yang paling berharga di dunia dan di akhirat.

Waktu pembinaan acuan positif dengan pengisian rohani yang mantap perlu dijalankan sendiri oleh kita di rumah dan dibantu dengan perisian di sekolah dan sebagainya. Ini kerana proses pembinaan tasawur kehidupan adalah pada usia ini. Jadi, perhatian yang benar-benar teliti perlu diberikan,agar usaha melenturnya kelak akan menjadi lebih mudah.

Justeru, hargailah anak-anak kita dengan usaha sedaya mungkin untuk mengisi keperluan dirinya dengan baik. Keperluan yang terjaga akan menyaksikan perkembangan diri anak yang baik. Akhir kata, jangan biarkan anak-anak lebih memberi perhatian kepada permainan-permainannya dan menyisihkan diri kita yang berada di sisinya…Renung-renungkan…Allahu alam.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Millchka Industries | Log In, MP Design